• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Бібліотека

Бібліотека

/Files/images/Фото0318.jpg

Консультація для батьків на тему

«Роль книги в житті дитини»

Всім хорошим я зобов'язаний книзі.

М. Гіркий

Люди перестають мислити, коли перестають читати.

Історія дитячої літератури

Дата появи дитячої літератури в не відома. Вона з'явилася в надрах народної літератури. У X-XI ст. побутували пісні, байки, казки, легенди, билини, сказання. Дослідники вважають, що народна дитяча література існували і раніше, а до нас дійшли лише пізніші матеріали. У будинках тримали для дітей старух сказительниц, також казки розповідали і пісні співали матушки і бабусі.

В кінці XII ст. казки стали заноситься в рукописні збірники

Вперше спеціально для дітей стали писати в XVII столітті.

У XVI-XVIII століттях велике місце в дитячому читанні займали книги для духовного читання: Релігійно-моральна література вважалася засобом виховання: вони включалися в дитячі абетки та букварі, за ним училися читати.

Початок XVIII століття - час правління Петра I - новий етап у розвитку дитячої літератури. Цар велику увагу приділяв вихованню дітей, яке неможливо без літератури. Дитяча література в даний період носила виховний і освітній характер. З'являються букварі, азбуки і інша учбова література.

Для легкого читання дітей поширено безліч творів різних видів і жанрів, в основному перекладні: байки, балади, легенди, повісті, казки, романи

Друга половина XVIII століття починається широке розвиток дитячої літератури. В її створенні беруть участь найбільші російські письменники: М.В. Ломоносов, А. П. Сумароков, Р. Н. Державін, Н. М. Карамзін, І. В. Дмитрієв, І. В. Хемніцер. Однак, в основному дитяча література заимствовалась з Заходу (з Франції). Жанри другої половини XVIII століття: байки, казки, повчальні оповідання, повісті, оди, вірші, науково-популярна література.

Дитяча література - дуже широке поняття. Воно включає в себе казки, повісті, оповідання та вірші для дітей різного віку. У поняття дитячої літератури входять саме ті твори, які були спеціально призначені для читання дітьми до 15-16 років. Завдання такої літератури - виховання та освіта дітей з допомогою мови художніх образів. У сферу дитячого читання включають також твори, які були написані для дорослих: знамениті казки Пушкіна, Шарля Перро, Гауфа, Андерсена, братів Грімм та окремі твори - «Робінзон Крузо» Даніеля Дефо, «Дон Кіхот» Сервантеса, «Подорож Гуллівера» Свіфта і інші книги.

Характерні риси дитячої літератури

  • Дітям відводиться головна роль.
  • За тематикою відповідають дитячому віку.
  • Відносно невеликий обсяг, багато малюнків (особливо в книгах для маленьких дітей).
  • Проста мова.
  • Багато діалогів і дії, мало описів.
  • Багато пригод.
  • Щасливий кінець (перемога добра над злом).
  • Часто має своєю метою виховання.

Значення книги в розвитку дітей

Значення книг для дитини дуже велике. Книги служать для того, щоб розширювати уявлення дитини про світ, знайомити його з речами, природою, усім, що його оточує.

Саме батьки читають дитині його перші книги, впливають на формування його переваг і читацьких смаків.

Читати потрібно разом з дитиною: беріть книгу, сідайте поруч і читайте. Коли систематично книги читаються вголос, то з часом дитина починає розуміти структуру твору: де початок і кінець твору, як розвивається сюжет. У дитини розвивається логічне мислення. Завдяки читанню дитина вчиться правильно складати речення, його словниковий запас розширюється, розвивається уява. Крім того, у дитини формується вміння слухати, а це дуже важлива якість.

Досвід показує, що ті діти, яким читали книги в дитинстві, розповідали казки, ставши дорослими, багато читають. Читання допомагає дитині краще пізнати рідну мову, розвиває фантазію.

Вважається, що читати не люблять саме ті діти, у сім'ях яких не було традиції читання вголос. Погано так само, коли дитину змушують читати в ранньому дитинстві, очікують від нього великих успіхів, це може відбити бажання у дитини до читання. Не відмовляйте дитині, коли він просить послухати, як він сам читає.

Навіщо читати дітям книги?

Діти мають величезну потребу, щоб батьки читали їм вголос. Для благополучного розвитку дитини сімейне читання дуже значимо, і не тільки поки дитина сама не вміє читати, але і в більш пізньому віці. Діти з нетерпінням чекають, коли ж у мами чи тата знайдеться для них час.

Щоб дитина росла психічно здоровим, йому необхідно повноцінне спілкування з батьками, особистісне спілкування, коли увага приділяється йому повністю І спільне читання дає таку можливість.

Аспекти розвитку дитини найбільш вражені в процесі спільного читання?

Задоволення потреби в безпеці

Коли дитина сидить на колінах у мами чи тата (або поруч з батьком, притулившись до нього) під час читання книги, у неї створюється відчуття близькості, захищеності і безпеки. Створюється єдиний простір, почуття причетності. Такі моменти мають сильний вплив на формування комфортного відчуття світу.

Почуття цінності і значущості свого «Я» і своїх інтересів

Коли батьки читають те, що цікаво дитині і готові обговорювати з ним значимі для нього теми, прагнуть як можна краще зрозуміти його погляди, у дитини формується уявлення про себе як значущої особистості, чиї потреби і інтереси важливі (так як їм приділяють увагу такі важливі люди - батьки).

Формування цінностей

Книга впливає на моральні ідеали дитини, формуючи його цінності. Герої книг здійснюють різні вчинки, переживають різні життєві ситуації, співзвучні з світом дитини чи невідомі йому. На прикладах ситуацій, в які потрапляють герої книг, дитина вчиться розуміти, що таке добро і зло, дружба і зрада, співчуття, борг, честь. І завдання батьків допомогти побачити відображення цих цінностей в житті дитини.

Усвідомлення значущих переживань

Книга - це і засіб отреагирования (розрядки) переживань, хворобливих або лякають дитину, з якими не завжди є можливість подолати в звичній ситуації. Дитина разом з героєм переживає невдачі і перемоги, долає страхи і труднощі на шляху до поставленої мети. Тим самим звільняючись від своїх власних страхів і негативних переживань. Саме тому дитина може багато разів перечитувати якийсь сюжет (або цілу книгу), якщо це співзвучно його життєвої ситуації. Дитина ще і ще раз переживає те, з чим він поки не може впоратися в реальності.

Навчання новим або необхідним моделям поведінки

Через книгу дитина сприймає різні моделі поведінки (як дружити, як досягти мети, як вирішувати конфлікти), які можуть бути ефективні в різних життєвих ситуаціях. Найбільший ефект може бути досягнутий, якщо читання доповнюється також спільним обговоренням, хто і що виніс для себе, що сподобалося, що було близько, налякало, потішило. Батьки можуть допомогти дитині побачити аналогії прочитаного з його власним життям.

Як правило, в сім'ях, де батьки часто і багато читають дітям, існує гармонійна, доброзичлива атмосфера. Читання книг батьками своєї дитини можна розглядати як показник благополучної родини, у таких сім'ях низький рівень насильства і сімейної

Завітайте до нашої бібліотеки!

/Files/images/deti-21.gif/Files/images/baby32.gif

Кiлькiсть переглядiв: 97

Коментарi